Eco.Pós - Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da UFRJ - O Curso - Histórico
 
 
   
// FACULTY
TECHNOLOGIES OF COMMUNICATION AND AESTHETICS
André Parente
André Parente is full professor at the School of Communication of UFRJ and theorist of cinema, video and new media. In 1987, he obtained his doctorate at the University of Paris 8 under the guidance of Gilles Deleuze. In 1991, he created the Nucleus of Image Technology (N-Image) of the Federal University of Rio de Janeiro. Between 1977 and 2007, he made numerous videos, films and installations in which the experimental and conceptual dimensions predominated. His works were presented in Brazil and abroad (Germany, France, Spain, Sweden, Spain, Mexico, Canada, Argentina, Colombia, China, among many others). He is the author and organizer of several books: Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual (1993), Sobre o cinema do simulacro (1998), O virtual e o hipertextual (1999), Narrativa e modernidade (2000), Tramas da rede(2004), Cinema et narrativité (2005), Preparações e tarefas (2007), Cinema em trânsito (2012), Cinemáticos (2013), Cinema/Deleuze (2013), Passagens entre fotografia e cinema na arte brasileira (2015), among others. He is researcher of productivity in research 1B of CNPq.
AVAILABLE PUBLICATIONS:
PARENTE, André. Entre Cinema e Fotografia. Arteriais, v. 1, p. 80-92, 2015.

PARENTE, André. La forma cine: variaciones y rupturas. Estudios sobre cine y artes audiovisuales, v. 1, p. 41, 2011.

PARENTE, André; CARVALHO, Victa. Cinema as dispositif: between cinema and contemporary art. Cinémas (Montréal), v. 19, p. 37-55, 2009.

PARENTE, André; CARVALHO, Victa. Entre cinema e arte contemporânea. Galáxia (PUCSP), v. 17, p. 27-40, 2009.

PARENTE, André. Cinema de Exposição: o dispositivo em contra/campo. Poiésis (Niterói), v. 12, p. 51-63, 2008.

PARENTE, André. Rede e subjetividade na filosofia francesa contemporânea. RECIIS. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde (Edição em Português. Online), v. V. 1, p. 101-105, 2007.


PARENTE, André. A difícil arte de falar com a boca cheia e a cabeça vazia. Revista FAMECOS,, v. 15, p. 56-62, 2001.

PARENTE, André. A arte do observador. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 1, n.11, p. 124-129, 2000.

PARENTE, André. Pensar em rede: do livro às redes de comunicação. INTERCOM (São Paulo), v. XXIII, n.1, p. 167-174, 2000.
RESEARCH PROJECT:
Cinematics: the cinema of artists in Brazil

Description
This research aims to map and analyze the main trends of experimental and expanded cinema created by Brazilian artists. As we shall see, the production of moving images by artists was not only extensive, but also includes seminal works that deserve prominence in any major American or European cinematography. The bet is that, in our country, with rare exceptions, as is the case of Marginal Cinema, the experimental cinema is confused with the cinema of artist. In the project, a systematic approach was chosen, depending on certain transversal tendencies, and not for a historical or technological approach, often subject to certain determinisms.

 

CURRÍCULO LATTES
EMAIL:
andresouzaparente@gmail.com
Eco.Pós - Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da UFRJ - O Curso - Histórico
ECO-PÓS JOURNAL
v.20, n.2 (2017)
Imagens do Presente
OFFICE HOURS
Monday to Friday, from 11:00 to 15:00.
In order to expedite our responses and processes, please consult this site before making requests.
ADDRESS
Secretaria de Ensino de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da UFRJ
Av. Pasteur nº 250 - fds, Urca, Rio de Janeiro.
CEP: 22290-240
TEL.: +55 (21) 3938-5075
UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro © 2014. All rights reserved